Επιτέλους δικαίωση


Το παρακάτω το έλαβα με μέηλ


Άρθρο του (Αθηναίου) Καθηγητή Γεώργιου Μπαμπινώτη στο "ΒΗΜΑ"

Η ΔΙΚΑΙΩΣΗ ΕΡΧΕΤΑΙ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΑΓΩΝΑ ΠΟΛΛΩΝ ΧΡΟΝΩΝ !!!!


«ΜΕ ΛΕΣ» 'Η «ΜΟΥ ΛΕΣ» ???

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ



"...Το όλο θέμα ξεκινά σε παλαιότερες εποχές, με την κατάργηση της δοτικής* οπότε και γεννιέται η ανάγκη να βρεθεί νέα λύση εκεί που μέχρι πρότινος χρησιμοποιούταν η συγκεκριμένη πτώση. Έτσι, καθημερινές φράσεις όπως π.χ. το "λέγεις μοι" παύουν να υφίστανται και η γλώσσα αναζητά έναν νέο τρόπο έκφρασης. Στην Βόρειο Ελλάδα προτιμήθηκε η αιτιατική ενώ στην Νότιο Ελλάδα η γενική για να δώσουν (σε νεώτερα ελληνικά) "με λες" και "μου λες", αντίστοιχα.

Και οι δύο αυτοί τύποι είναι σωστοί καθώς χρησιμοποιούνται κανονικότητα μέσα στους αιώνες από τους Έλληνες. Κατά μίαν άποψη η αιτιατική είναι πιο κοντά στην δοτική οπότε, όσο παράξενο και να ακούγεται, ο βορειοελλαδίτικος τύπος (με λες) θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι πιο δικαιολογημένος.

Ο βασικότερος λόγος που σήμερα η σύνταξη με γενική θεωρείται ορθότερη (μου λες) είναι μάλλον επειδή η Νότιος Ελλάδα απελευθερώθηκε πρώτη και η γλώσσα που χρησιμοποιήθηκε στο νέο κράτος ήταν αυτή που μιλούσαν σε εκείνα τα μέρη.

Σήμερα, ειδικά μέσω των μέσων μαζική ενημέρωσης, έχει καθιερωθεί γενικότερα ο τύπος με την γενική. Το βέβαιο είναι πως έχει περάσει στο υποσυνείδητό μας ως ο ορθός τρόπος αν και αυτό όπως είδαμε δεν στέκει πραγματικά.

Παρεμπιπτόντως, δυο από τους λογοτέχνες που έχουν γράψει με τον συγκεκριμένο τρόπο είναι ο Κώστας Π. Καβάφης και ο Αθανάσιος Χριστόπουλος.

Ας μην ξεχνάμε το εξής σημαντικό: οι νοτιοελλαδίτες, που εκφράζουν τη δοτική μέσω γενικής λέγοντας "θα σου πω κάτι", "θα της δώσω κάτι", στον πληθυντικό διαπράττουν ακριβώς το "σφάλμα" που καταλογίζουν στα εκ Βορρά αδέλφια τους, και λένε: "θα σας πω κάτι", "θα τους δώσω κάτι". Χρησιμοποιούν δηλαδή αιτιατική! Επομένως, καθαρά από απόψεως ομοιογένειας, τα βόρεια ιδιώματα είναι πιο συνεπή διότι χρησιμοποιούν αιτιατική και στον ενικό και στον πληθυντικό...."

Posted by nosyparker 10:51 π.μ.

6 Comments:

  1. Erwtas Stomaxhs said...
    κύριε πρύτανη αργήσατε να τοποθετηθείτε επί του θέματος καθότι και διότι η ομάδα του salllonica ανέλυσε το εν λόγω ζήτημα στα πρώτα της ποστ πριν από χρόνια...
    Το ξέρουμε ότι εμείς είμαστε οι σωστοί, μάθετέ το και 'σεις οι χαμουτζήδες τώρα.
    Είναι πια καιρός, δεν νομίζετε;
    Erwtas Stomaxhs said...
    Ορίστε και το λινκ από το ποστ μας, διά του λόγου το αληθές...

    http://salllonica.blogspot.com/2007/02/blog-post_532.html
    nosyparker said...
    Ωχ το είχα ξεχάσει τελείως αυτό το ποστ!
    itelli said...
    Δεν πειράζει. Επανάληψη μήτηρ μαθήσεως. Εγώ λέω βάλτε το κάπου σε περίοπτη θέση.
    kafouroutsos said...
    I glossologiki koinotita to kserei kamia 100 hronia auto. Fisika den tithetai thema sostou kai lathous. I kathe dialektos einai ksehoristo sistima kai den mporei na amfisvititai i orthotita tis me vasi tin sigrisi tis me tin epikratousa dialekto/episimi glossa. Einai pantos parakseno pou oi voreies dialektoi den akolouthisan tin hrisi tis genikis os emmeso antikeimeno, fainomeno sinifasmeno me tis glosses ton valkanion (opou iparhei ekleipsi tis dotikis kai sigritismos tis me ti dotiki). Fisika o kirios mpampiniotis kanei lathos stin teleftaia paragrafo legontas oti i athinaioi ston plithintiko hrisimopoioun aitiatiki. O plithintikos den kanei diakrisi ptoseon (aitiatiki/geniki) kai etsi enas tipos antistihi kai stis dio ptoseis (einai opos ta oudetera ousiastika pou ehoun idia onomastiki kai aitiatiki (onomastiki to vivlio, aitiatiki to vivlio). Etsi otan les Edosa to vivlio, to vivlio ekei einai aitiatiki kai ohi onomastiki an kai morfologika einai o idios tipos. Etsi kai stin periptosi tou sas, gia tous athinaios to sas sto sas leo einai geniki eno gia mas aitiatiki. Oson afora to thema tou "tous" o mpampiniotis peftei se terastio atopima pou variemai na analiso tora. Telos panton to olo thema einai oti kamia dialektos den einai anoteri alis opos kai kamia glossa den einai anoteri alis. Vasika pragmata dil. Oti an koitakseis ta dimodi keimena tis mesaionikis grammateias tha vreis pio poles hriseis aitiatikis se these emmesou antikeiomenou einai ontos mia alitheia. Auta kai to theo mou
    Δημήτρης said...
    Για αποκατάσταση τής αλήθειας.

    Άσχετα με το πόσο σωστή ή εσφαλμένη είναι αυτή η θέση, το συγκεκριμένο κείμενο δεν ανήκει στον Μπαμπινιώτη και μήτε έχει δημοσιευτεί σε έντυπη μορφή στο Βήμα ή αλλού. Πρωτοδημοσιεύτηκε στο διαδίκτυο τον Οκτώβριο τού 2008 και συγκεκριμένα στην «Λέσχη τού Βιβλίου».

    Αποτελεί μάλιστα συγκερασμό από δύο διαφορετικές αναρτήσεις όπως μπορείτε να διαπιστώσετε και στο σχετικό νημάτιο απ’ όπου αντλήθηκε το υλικό:
    http://www.λέσχη.gr/forum/showthread.php?t=12

    Καθώς φαίνεται λοιπόν, κάποιος αντέγραψε τα κείμενα από εκεί και πρόσθεσε στο τέλος την υπογραφή τού Μπαμπινιώτη ώστε να ενισχύσει την συγκεκριμένη άποψη.

Post a Comment